Menü
|
Dioráma? Terepasztal?
Már megint Vissza a Jövőbe téma. Véletelenül akadtam rá egy Z méretarányú 1:220 kis vonatra, ami nagyon hasonlított
a fimbéli gőzmozdonyra. Innen jött az ötlet, hogy csináljak egy terepasztalt a vadnyugati témával a harmadik részből.
Nem gondoltam át, hogy ez egy másfél éves projekt lesz. Próbáltam annyira hű lenni a filmhez, amennyire csak lehetett. Kifotóztam
jeleneteket a filmből és azokat valósítottam meg. Gyakorlatilag mindent el kellett készíteni. Épületek, fák, domborzat és magam sem
gondoltam, hogy ez a méretarány milyen sok nehézséget okoz majd. Most nem a fázisképekkel kezdem, hanem a kész képekkel, akit érdekelnek a részletek,
görgessen lejjebb, ott lesznek fázisképek.
Csak azért, hogy a méretarányról legyen fogalom, mekkora egy ember, épület, vonat...
És akkor a kész terepasztal
És akit érdekelnek a részletek....
Először az épületekkel kezdtem. Mindegyik méretének a meghatározásához egy gyári méretű kis figurát használtam.
Ez határozta meg az ajtó méretét, az a házét és így tovább. Mindegyik épület magját, lábazati szigetelőanyag adta. Ez lett
beburkolva mm-es csíkokra vágott balsafa deszkákkal. A cserepek nyomtatva lettek és lézerrel lettek körbevágva.
Azután festés, koptatás és a kifestett emberkék felhelyezése. Az épületre a feliratok szintén festve lettek, de ez
is olyak picike, hogy sablont kellett használnom, amit szintén csak lézerrel lehetett kivágni.
Amire nagyon büszke vagyok az a bíróság épülete, amit fel is kellett állványoznom, mivel azt a filmben is éppen építették.
Néhány jelenet, épület a filmből és megvalósításuk a terepasztalon
A vonatot is át kellett alakítani, mivel elég furcsa színben készült, ráadásul az első kémény sem hasonlított.
Néhány kis réz kiegészítőt hajlítottam még rá és festettem.
A szenes kocsit is át kellett alakítani fa tüzelésre..
A vonatkocsik is át lettek festve a filmben lévő színekre.
Az épülő, szakadék felett átívelő híd.
A fű sztatikus szórással készült, így a fűszálak tényleg szépen állnak. Ami nehezebb volt, hogy a sínek között is legyen fű.
Ezt csak úgy tudtam megcsinálni, hogy először papírra készítettem el a füvet és abból kis kockákat kivágva, beültettem a talpfák közé.
Minden sínt lefújtam rozsda színnel.
Az emberek, lovak, kocsik mind egyenként lettek kifestve, mivel minden natur színben lett legyártva.
A létrák készítése elég aprólékos volt. Először fokokat kellet vágni. Utána egyenként felragasztani, egy méretre vágni,
felragsztani a másik szárát a létrának és utána méretre vágni.
És az elmaradhatatlan, időgéppé átalakított DeLorean.
Maga a terepasztal és domborzati elemei, lábazati szigetelő anyagból készült. Mivel már az épületek mind
megvoltak, megterveztem, hogy mi, hol fog elhelyezkedni. A sínpálya helyére parafa lapokból vágtam alapot.
A domborzat éleinek eltűntetéséhez kabátbélés anyagot használtam, amit faragasztóval rögzítettem. Ezzel tulajdonképen az egész terepasztalt beborítottam, mert
ez adott egy kis felületi egyenetlenséget és a festésnél, szórásnál is jobb alapot adott, mint a síma felület.
A vörös sivatagos felületet úgy értem el, hogy faragasztóval lekentem egy kis részt és azt leszórtam finom szitán átszűrt téglaporral. Amikor
az első réteg megszáradt, akkor grafikus lakkal lefújtam és szórtam rá egy újabb réteget. Ezt ismételtem meg kb 3-4 rétegben.
A sziklafal, faszénből készült, ahol a szén darabok közti réseket, szobahőmérsékleten kikeményedő gyurmával,
illetve felvizezett faragasztóba áztatott papírzsebkendő darabokkal töltöttem ki. Ezután festettem és koptattam, koszoltam.
Minden egyes fát, bokrot egyenként kellett elkészíteni. Először készítettem egy drót vázat, azt lekentem fatapasszal,
lefestettem, az ágara apró darabokra vágott kabátbélést ragasztottam és több féle színnel lefújtam. Mikor ez megszáradt,
hajlakkal lefújtam és beleszórtam a megvásárolt lombozat őrleményt. A hajlakkozás, szórás műveletet, esetenként, néhányszor meg kellett
ismételni.
|